Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Európske spotrebiteľské centrá pomohli viac ako 124 000 spotrebiteľom

Rozmer_pre_web_-_sprava_2023

Španielska letecká spoločnosť vám nevrátila peniaze za zrušený let? Zistili ste, že máte zaplatiť neočakávané dodatočné náklady za noc v hoteli v Paríži ? Kávovar na espresso z Talianska sa pokazil a vy ste bezradní pokiaľ ide o jeho zákonnú záruku?

Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net pomáha spotrebiteľom v EÚ, ktorí majú problémy s obchodníkmi z inej európskej krajiny.

V minulom roku sieť ECC-Net zodpovedala a vyriešila viac ako 124 000 otázok a sťažností a pomohla spotrebiteľom získať späť približne 9 miliónov EUR.

30 rokov jednotného trhu: Spotrebitelia nakupujú v rámci celej Európy čoraz viac

Predstavte si nasledujúci scenár:

Pán Novák letí z Berlína do Barcelony na svadbu svojej dcéry. Keď pristane v Španielsku zistí, že jeho batožina sa stratila a na letisku si nechá o tom vystaviť potvrdenie. Keďže na svadbu potrebuje vhodné oblečenie, musí si ho zakúpiť a všetky doklady o kúpe predloží leteckej spoločnosti. Bohužiaľ, aj po niekoľkých týždňoch a niekoľkých pokusoch kontaktovať  leteckú spoločnosť, stále nedostal žiadnu odpoveď. Takéto prípady sú súčasťou každodennej práce siete ECC-Net https://www.eccnet.eu.

Sieť ECC-Net sa snaží zabezpečiť, aby sa spotrebitelia mohli zúčastňovať na jednotnom trhu a využívať jeho výhody

V roku 2023 sieť úspešne vyriešila 60 % prijatých sťažností. Okrem problémov týkajúcich sa uplatňovania spotrebiteľských práv, ako je právo na odstúpenie od zmluvy alebo práv zo záruky, sa sťažnosti týkali aj zrušených letov, stratených zásielok s tovarom alebo práv cestujúcich v prípade prírodných katastrof. Vo všetkých prípadoch sa špecializovaní právnici z 29 európskych krajín snažia dosiahnuť mimosúdne urovnanie sporu v prospech spotrebiteľa.

Sieť financuje Európska komisia a členské štáty. O prínosoch siete ECC-Net svedčí nielen takmer deväť miliónov eur, ktoré spotrebitelia získali v roku 2023, ale aj ďalšie činnosti Európskych spotrebiteľských centier, ako napríklad pomoc spotrebiteľom pri zrušení nevýhodných zmlúv, pravidelné upozorňovanie na nové podvody a vyvodzovanie záverov z každodennej práce s cieľom poskytnúť  odporúčania na zlepšenie ochrany spotrebiteľov v EÚ.

Zameranie sa na záujmy spotrebiteľov: ECC-Net sa zasadzuje za vaše práva

ECC-Net dôverne pozná problémy spotrebiteľov v Európe a je cenená pre svoje právne znalosti, dlhoročné skúsenosti a dosah. Je častým zdrojom informácií pre poslancov Európskeho parlamentu, iných spotrebiteľských organizácií a médií na európskej a národnej úrovni.

Len otázok týkajúcich sa práv cestujúcich v osobnej leteckej doprave bolo sieti ECC-Net v minulom roku doručených až 22 000. V prípade platobnej neschopnosti leteckej spoločnosti sú však spotrebitelia chránení rozdielne v závislosti od toho, či si rezervovali balík cestovných služieb (zájazd)  alebo individuálnu dovolenku. Sieť ECC-Net vyzýva na zlepšenie ochrany všetkých cestujúcich pred dôsledkami platobnej neschopnosti a revíziu nariadenia o právach cestujúcich v leteckej doprave s cieľom zabezpečiť jasnejšiu a lepšiu ochranu spotrebiteľov.

Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net tiež zverejnila v roku 2023 stanovisko k Európskou úniou plánovanému “právu spotrebiteľa na opravu“. Žiada lepšiu ochranu pred plánovaným zastarávaním výrobkov, či umelým obmedzovaním ich životnosti a potrebu jasných informácií o možnostiach opravy.

Zástupcovia siete sa zúčastnili na mnohých konferenciách a poskytli svoje odborné vedomosti v rámci legislatívnych konzultácií, čím prispeli k tvorbe a formovaniu právnych predpisov a politík v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Ďalšie zaujímavé príklady a prehľad mnohých činností Siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net nájdete v nedávno vydanej Výročnej správe 2023 na konci článku.

Bezplatná pomoc spotrebiteľom

ECC-Net má Európske spotrebiteľské centrum v každej krajine EÚ, ako aj na Islande a v Nórsku. Sieť ECC-Net informuje spotrebiteľov v Európe o ich právach a bezplatne pomáha pri ich cezhraničných problémoch. 

Viac informácií o sieti ECC-Net a o tom, čo o nás hovoria spotrebitelia, nájdete vo videu https://www.youtube.com/watch?v=qYlUqA0jqV4.

Žijete na Slovensku a máte problém s obchodníkom z iného štátu Európskej únie?

Obráťte sa na Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike prostredníctvom e-mailu: 

ECCNET-SK@ec.europa.eu

Súbory na stiahnutie

Názov Veľkosť Formát Dátum Zoradiť podľa:
ECC_Net_report_2023_0 Veľkosť: 4 MB Formát: pdf Dátum: 23.4.2024