Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Eurovoľby: Sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC-Net predstavuje zameranie na roky 2024-2029

Dátum: 27.05.2024
Autor: Katarína Zalaiová
Eurovoľby: Sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC-Net predstavuje zameranie na roky 2024-2029

Zrušený let do Grécka? Problémy s doručením balíka po zakúpení tovaru v Belgicku? Sieť európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net) ponúka bezplatnú pomoc pri všetkých reklamáciách podaných proti obchodníkom so sídlom v inom členskom štáte EÚ, na Islande alebo v Nórsku.

V každej z týchto krajín sa nachádza jedno Európske spotrebiteľské centrum (ESC). Týchto 29 centier spolu len za rok 2023 vybavilo viac ako 124 000 žiadostí a pomohlo získať späť takmer 9 miliónov eur pre spotrebiteľov zapojených do cezhraničných sporov s obchodníkmi.

Od posledných volieb Európska únia zaviedla množstvo práv, ktoré posilňujú a chránia spotrebiteľov. Avšak, vývoj spotrebiteľských návykov, najmä v digitálnej oblasti, si vyžaduje, aby Európa v nasledujúcich rokoch definovala legislatívu zameranú na budúcnosť. Pred voľbami do Európskeho parlamentu sieť ECC-Net predložila svoje spotrebiteľské odporúčania pre nadchádzajúce funkčné obdobie Európskeho parlamentu.

Nakupovanie online s istotou

V záujme skutočne jednotného digitálneho trhu a zvýšenej ochrany európskych spotrebiteľov v tejto oblasti, sieť ECC-Net navrhuje poslancom Európskeho parlamentu, aby prijali opatrenia najmä v týchto oblastiach:

  • Vyvodzovanie zodpovednosti online trhovísk: Uľahčovaním prepojenia medzi kupujúcimi a predávajúcimi, ktorých nie je možné vždy ľahko identifikovať, umožňujú online trhoviská dovoz výrobkov do EÚ od predajcov z tretích krajín, ktorí nie vždy dodržiavajú európske bezpečnostné normy.
  • Zabezpečenie online platieb: Poskytovatelia platobných služieb by mali byť nútení lepšie odhaľovať podvody a uľahčovať spotrebiteľom ich nahlasovanie. Sieť ECC-Net sa zasadzuje aj za systematickejšie odškodňovanie spotrebiteľov prostredníctvom mechanizmu spätného účtovania (chargeback), ktorý ponúkajú vydavatelia kariet.
  • Zavedenie jasných pravidiel na definovanie marketingu influencerov, zabezpečenie transparentnosti a zodpovednosti influencerov. Nedávne zisťovanie Komisie odhalilo, že len 20 % influencerov jasne označuje svoje komerčné príspevky ako reklamu. Zvyšných 80 % by malo byť nahlasovaných pre nedodržanie a nesúlad s európskymi pravidlami. Francúzsko je v súčasnosti jedinou krajinou v Európe, ktorá má osobitné právne predpisy upravujúce komerčné ovplyvňovanie prostredníctvom influencerov.

Ochrana spotrebiteľov pred umelou inteligenciou

Umelá inteligencia je v oblasti našich spotrebiteľských návykov čoraz rozšírenejšia. Využívajú ju stránky zamerané na elektronický obchod, digitálne platformy a sociálne siete. Ich algoritmy využívajú naše osobné údaje na určenie toho, na kúpu akých produktov sme s najväčšou pravdepodobnosťou náchylný. S cieľom zmierniť riziká Európska únia nedávno prijala zákon o umelej inteligencii, ktorý poskytuje základný právny rámec pre reguláciu systémov umelej inteligencie v Európe.

Aby sa zabezpečilo, že umelá inteligencia bude slúžiť záujmom spotrebiteľov, sieť ECC-Net chce stanoviť vlastné usmernenia. Sieť napríklad navrhuje, aby boli spotrebitelia systematicky informovaní, keď algoritmus používa ich osobné údaje (týkajúce sa ich nákupného správania, zdravia alebo financií) na predaj tovaru a služieb. Okrem toho, ak spoločnosť deleguje svoj zákaznícky servis na chatbota využívajúceho umelú inteligenciu, spotrebitelia by mali mať vždy možnosť kontaktovať namiesto neho reálneho človeka. A napokon, vzhľadom na rýchly technologický pokrok v oblasti umelej inteligencie, by sa legislatívne opatrenia v Európe mali priebežne upravovať a prepracovávať podľa aktuálnych potrieb.

Zlepšovanie práv cestujúcich

Úprava právnych predpisov v oblasti dopravy a cestovania patrí medzi nadchádzajúce legislatívne priority EÚ. Spotrebitelia potrebujú lepšiu ochranu v prípade platobnej neschopnosti leteckých spoločností. Zo sťažností, ktorými sa zaoberá sieť ECC-Net vyplýva, že cestujúci prichádzajú v prípade bankrotu v priemere o 431 eur. Je preto naliehavé a potrebné vytvoriť systém záruk na ochranu spotrebiteľov pred platobnou neschopnosťou leteckých spoločností.

Tiež je potrebné revidovať aj európske nariadenie, ktoré od roku 2004 definuje práva cestujúcich v leteckej doprave. To zahŕňa najmä objasnenie toho, čo predstavuje „mimoriadnu okolnosť“ v leteckej doprave, ako aj zoznam konkrétnych udalostí, ktoré by mohli odôvodniť neposkytnutie kompenzácie zo strany leteckej spoločnosti. Sieť ECC-Net podporuje zavedenie štandardizovaných hmotnostných a rozmerových limitov pre batožinu v lietadle, čo by uľahčilo porovnávanie cien v čase rezervácie.

Sieť ECC-Net sa tiež zasadzuje za to, aby sprostredkovatelia niesli zodpovednosť. Mnohé online rezervačné platformy a webové stránky na porovnávanie cien leteniek uvádzajú veľmi neprehľadné ceny a nepomôžu spotrebiteľom v prípade problémov alebo nevrátia peniaze za zrušené letenky včas.

Ďalšie odporúčania siete ECC-Net, nájdete v stanovisku, ktoré je dostupné na tomto odkaze: Posilnenie postavenia spotrebiteľov: Odporúčania siete ECC-Net po európskych voľbách 2024/2029 | Sieť európskych spotrebiteľských centier (eccnet.eu).