Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Dôležité informácie pre zákazníkov FTI: Otázky a odpovede

Dátum: 07.06.2024
Autor: Pavel Pavlovkin
Dôležité informácie pre zákazníkov FTI: Otázky a odpovede

Pripravili sme pre vás zoznam otázok a odpovedí, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v situácii týkajúcej sa platobnej neschopnosti spoločnosti FTI. Nájdete tu informácie o postupe v prípade zrušenia dovolenky, nárokoch na vrátenie peňazí a ďalšie užitočné rady.

Koho môžem kontaktovať?  

Pre cestujúcich zriadila FTI tiesňovú linku: 0049 (0) 89 710 45 14 98 (v nemčine a angličtine). Táto linka je však niekedy preťažená a nedostupná. V súčasnosti cestuje do zahraničia s FTI približne 65 000 ľudí. 

Ak ste si rezervovali váš zájazd prostredníctvom platformy (sprostredkovateľa) alebo cestovnej agentúry, môžete sa pokúsiť obrátiť aj priamo na nich.

V prípade akýchkoľvek návrhov riešení odporúčame vyžiadať si písomné potvrdenie od cestovnej kancelárie / sprievodcu / hotela atď. a podľa možnosti ich zdokumentovať. Tieto podklady vám môžu neskôr pomôcť pri uplatňovaní nároku, preto je potrebné mať ich ideálne čo najlepšie zdokladované.  

Ako zistím, či sa týka platobná neschopnosť aj môjho zájazdu? 

Podľa spoločnosti FTI sú dotknuté všetky služby zakúpené od spoločnosti FTI Touristik GmbH. 

Podľa FTI to zahŕňa:

  • značky FTI v Nemecku, Rakúsku a Holandsku,
  • značku 5vorFlug v Nemecku,
  • BigXtra GmbH a
  • značky autopožičovní DriveFTI, Cars and Camper a
  • Meeting Point Rent-a-Car.

Dotknuté služby bolo možné rezervovať v cestovných kanceláriách, na online rezervačných platformách, ako sú Sonnenklar.tv, Check24, Ab-In-den-Urlaub, HolidayCheck atď. alebo na rezervačných platformách FTI (fti.de, fti.at, fti.ch, fti.nl, 5vorflug.de, drive.de, ...). 

Týka sa krach FTI iba balíkov služieb/zájazdov alebo aj individuálnych rezervácií ubytovania, leteniek atď.?

Nie. FTI poskytuje zájazdy (balíky služieb cestovného ruchu ), ako aj individuálne cestovné služby (napr. ubytovanie v hoteli). Prostredníctvom webových stránok FTI bolo možné rezervovať aj služby iných cestovných kancelárií, ako sú TUI, DERTOUR, vTours atď. Týchto služieb sa platobná neschopnosť netýka! 

Je preto o to dôležitejšie, aby ste si najprv overili v zmluvnej dokumentácii, či ste si rezervovali zájazd alebo individuálnu dovolenku. V prípade, že ste si od FTI zakúpili zájazd, mali by ste dostať aj tzv. bezpečnostný certifikát („Sicherungsschein“). Toto osvedčenie vám zaručuje, že vám budú vrátené všetky zálohové platby, ktoré ste zaplatili alebo repatriáciu (návrat domov) zo zahraničia. Toto potvrdenie sa zvyčajne nachádza na zadnej strane cestovných dokumentov.  

Akú ochranu majú zákazníci, ktorý si objednali individuálnu službu cestovného ruchu? 

Individuálni cestujúci nie sú chránení smernicou o balíku cestovných služieb. Zálohové platby za individuálne rezervácie si budú musieť prihlásiť v rámci konkurzného konania.

Nároky spotrebiteľov, ktorí zaplatili za služby vopred (napr. zálohy na zájazdy), bývajú z právneho hľadiska často "podriadené". To znamená, že majú nižšiu prioritu ako niektoré iné pohľadávky, napríklad mzdy zamestnancov alebo isté bankové úvery. Skúsenosti z podobných situácií ukazujú, že spotrebitelia dostanú späť len veľmi malú časť svojich peňazí, ak vôbec.  

V prípade hotelového ubytovania rezervovaného individuálne prostredníctvom FTI sa FTI bude snažiť pokračovať v poskytovaní služby, ale momentálne to nie je zaručené. V prípade rezervácií leteniek, prenájmu áut, kempingových vozidiel a turistických služieb, ako sú výlety, letiskové transfery atď. rezervovaných individuálne prostredníctvom FTI, FTI prisľúbilo preverenie ich realizovateľnosti. 

V prípade akýchkoľvek otázok vám odporúčame kontaktovať non-stop linku podpory: +49 (0)89 710 45 14 98

Niektoré banky a spoločnosti vydávajúce kreditné karty ponúkajú v prípade platobnej neschopnosti vrátenie už uskutočnených platieb. V prípade, že ste platbu uhradili platobnou kartou, odporúčame vám obrátiť sa na vašu finančnú inštitúciu a zistiť, či máte nárok na vrátenie poplatku. 

Akú ochranu majú cestujúci, ktorí si zakúpili zájazd (balík služieb cestovného ruchu)?  

Smernica o balíku cestovných služieb chráni práva spotrebiteľov v prípade platobnej neschopnosti cestovnej kancelárie alebo cestovnej agentúry.

Obzvlášť zabezpečené sú najmä balíky cestovných služieb (kombinácia cestovných služieb, zvyčajne dopravy a ubytovania) a spojené cestovné služby (keď jeden obchodník organizuje niekoľko samostatných zmlúv s rôznymi poskytovateľmi služieb). 

V prípade, že ste si objednali niektorí z uvedených balíkov od spoločnosti FTI Touristik, môžete svoje nároky uplatniť v Nemeckom fonde pre bezpečnosť cestovania (DRSF): 

Deutscher Reisesicherungsfonds GmbH (DRSF)
Sächsische Straße 1
10707 Berlín
Tel.: +(0)89 710 45 14 98
E-mail: kontakt@drsf.reise 

Prostredníctvom DRSF je možné požadovať úhradu všetkých nevyhnutných nákladov na repatriáciu, ktoré vám vznikli v dôsledku platobnej neschopnosti organizátora zájazdu, napríklad náklady na ubytovanie pred repatriáciou.

Nezabudnite si náklady dobre zdokumentovať. Tieto podklady vám môžu neskôr pomôcť pri uplatňovaní nároku, preto je potrebné mať ich ideálne čo najlepšie zdokladované.  

Ktoré cesty sa uskutočnia a ktoré sa zrušia?  

Podľa aktuálnych informácií budú všetky rezervácie do 10. júna 2024 vrátane zrušené a cestujúci budú informovaní.  Cestujúci, ktorí už sú na dovolenke, môžu svoju dovolenku dokončiť  a nemusia sa vracať domov skôr. V prípade, že by došlo k zmene, cestujúci budú o tom informovaní.  

Moja cesta sa blíži alebo je v ďalekej budúcnosti, čo mám robiť? 

Podľa aktuálnych informácií budú cesty do 10. 6. 2024 vrátane zrušené a cestujúci budú informovaní. V tejto chvíli nie sme schopní povedať, či sa nejaké cesty uskutočnia aj po tomto dátume.   

Konkurzný správca je v kontakte s inými organizátormi zájazdov a je možné, že od 1. júla 2024 zájazdy prevezmú a uskutočnia iní organizátori.

Dôležité: Zákazníci, ktorí si objednali zájazd alebo balík spojených služieb cestovného ruchu, by mali počkať a nerušiť zájazd sami, ale počkať na zrušenie zájazdu zo strany organizátora zájazdu FTI! V opačnom prípade sa na nich nemusí vzťahovať poistenie pre prípad úpadku. 

Mali by spotrebitelia zrušiť zájazd na vlastnú päsť? 

Spotrebiteľom odporúčame, aby zájazd nerušili na vlastnú päsť, pretože na zákazníkov zájazdov sa nemusí vzťahovať poistenie pre prípad platobnej neschopnosti. Individuálnym cestujúcim môžu hroziť vysoké storno poplatky.  

Čo musím urobiť, aby som dostal späť peniaze?  

Domnievame sa, že prioritou by v súčasnosti malo byť zodpovedanie otázok a organizácia návratu cestujúcich, ktorí sú už na ceste a niekde v zahraničí. Spotrebitelia, ktorí „len“ čakajú na vrátenie peňazí, budú musieť byť trpezliví.  

FTI postúpi údaje o uskutočnených platbách spotrebiteľa Garančnému fondu cestovného ruchu. Cestovný garančný fond bude následne proaktívne kontaktovať spotrebiteľov. Spotrebitelia nemusia v tomto čase podniknúť žiadne kroky.  

Vrátenie finančných prostriedkov sa začne až vtedy, keď bude mať fond prehľad o všetkých nárokoch. Očakávame, že to bude trvať niekoľko týždňov alebo dokonca mesiacov.  

V súčasnosti som v zahraničí. Existuje riziko, že budem musieť zaplatiť za spiatočný let a/alebo hotel? 

Nemecké ministerstvo zahraničných vecí zriadilo krízový tím, ktorý v prípade potreby pomáha dovolenkárom, ktorí sa v zahraničí dostanú do ťažkostí, vrátiť sa domov. Bola zriadená aj tiesňová linka: 0049 (0) 89 710 45 14 98.  V prípade potreby je možné poradiť sa aj so zastupiteľským úradom SR v danej krajine.

Ak ste si váš zájazd rezervovali prostredníctvom spoločností FTI, 5vorFlug alebo BigXtra, vzťahuje sa na vás aj zákonné poistenie DRSF.

Ak nastanú ťažkosti a budete musieť zrušiť svoju dovolenku z dôvodov, ktoré jednoznačne súvisia s platobnou neschopnosťou spoločnosti FTI, DRSF vás bude kontaktovať. Zabezpečí sa pre vás spiatočná cesta.   

Ak cestujúci musia počas dovolenky zaplatiť za určité služby (napr. ubytovanie), mali by si uschovať faktúru a žiadať od DRSF preplatenie týchto nákladov. 

Skupina FTI uviedla, že preverí, či jej cestujúci môžu ešte využiť objednané služby (ubytovanie, spiatočná doprava) a že ich bude čoskoro kontaktovať. Nemôžeme však zaručiť, že skupina FTI to bude môcť urobiť rýchlo alebo pre všetkých cestujúcich.

Ak nedostanete konkrétne informácie od FTI, odporúčame vám využiť bezplatnú infolinku Nemeckého cestovného fondu (DRSF) na číslo 0049 (0) 89 710 45 14 98, aby ste mohli čo najskôr predvídať možné problémy.

Buďte, prosím, trpezliví, pretože je pravdepodobné, že na horúcu linku sa pokúša dovolať veľa zákazníkov v rovnakom čase, takže čakacia doba môže byť dlhšia. 

Ak vám napriek všetkej snahe nezostane nič iné, ako zaplatiť za hotel alebo spiatočnú cestu, mali by ste si uschovať všetky účtenky, faktúry a inú zmluvnú dokumentáciu, pretože ich budete musieť predložiť DRSF na preplatenie. 

Aké mám práva, ak som si namiesto dovolenkového balíka objednal ubytovanie alebo iné služby? 

V zásade by mali byť na preplatenie nákladov prostredníctvom DRSF oprávnené len dovolenkové balíky. To znamená, že ak ste si u FTI alebo jej cestovných kancelárií rezervovali len jednu turistickú službu (napr. ubytovanie), v prípade zrušenia rezervácie vám DRSF náhradu neposkytne.  

Je dobré vedieť: Po potvrdení rezervácie si skontrolujte, či ste dostali dokument, ktorý sa bežne označuje ako „bezpečnostný certifikát“. Ten je často súčasťou potvrdenia rezervácie alebo zmluvných podmienok. V takomto prípade môže DRSF (alebo aj poisťovňa uvedená v tomto certifikáte) pokryť vaše náklady alebo vám vrátiť peniaze za zrušenú rezerváciu. 

Je možné podniknúť právne kroky? 

Ak nemáte nárok na úhradu nákladov z nemeckého fondu, musíte svoju pohľadávku predložiť správcovi konkurznej podstaty skupiny FTI.  

Zatiaľ bol vymenovaný len predbežný správca konkurznej podstaty a vašu pohľadávku zatiaľ nie je možné zaregistrovať.

Upozorňujeme: toto konanie môže byť zdĺhavé a zložité a šanca na získanie náhrady, aj čiastočnej, je zvyčajne malá, keďže spotrebitelia nie sú prednostnými veriteľmi.  

Kontakt na predbežného správcu konkurznej podstaty:  

Axel W. Bierbach
Herzog-Heinrich-Straße 9
80336 Mníchov
Web: https://www.mhbk.de/de/
E-mail: FTI@mhbk.de

Môžem žiadať vrátenie peňazí od svojej banky? 

Ak bol váš zájazd zrušený alebo vám počas pobytu vznikli dodatočné náklady prostredníctvom kreditnej karty, mali by ste sa pokúsiť získať od svojej banky vrátenie peňazí čo najskôr prostredníctvom postupu „chargeback“. 

Skontrolujte, či máte poistenie kreditnej karty použitej na rezerváciu. Ak týmto spôsobom získate vrátenie peňazí, nezaregistrujte zároveň svoju reklamáciu.