Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Problémy na dovolenke? Tipy ako sa s nimi vysporiadať bez zbytočného stresu

Dátum: 28.06.2024
Problémy na dovolenke? Tipy ako sa s nimi vysporiadať bez zbytočného stresu

Vysnívaná dovolenka neprebieha vždy podľa ideálneho scenára. Je potrebné sa pripraviť na to, že sa môžu vyskytnúť rôzne problémy. S trochou prípravy a správnym prístupom ich však môžete zvládnuť. Prinášame vám niekoľko tipov čo robiť, ak všetko nejde podľa plánu a ako niektorým problémom predísť.

Najlepším riešením je problémom predchádzať 

Pozor na podvodné ponuky

  • Buďte opatrní pri rezervácii ubytovania cez neznáme webové stránky alebo sociálne siete, najmä ak má ponuka podozrivo nízku cenu alebo nie je jasné, kto zájazd/ubytovanie ponúka. Vyberte si radšej overené rezervačné platformy s dôveryhodnými hodnoteniami a recenziami.
  • Použite online nástroje (ako napríklad Google Mapy), ktoré umožňujú overiť si, či ubytovacie zariadenie skutočne na uvedenej adrese existuje.
  • Aby ste sa vyhli problémom, ako sú nekvalitné ubytovanie, špinavá pláž či chýbajúce služby, ktoré ste si objednali, pred vykonaním rezervácie si najskôr vyhľadajte recenzie a  fotografie ubytovania a jeho okolia od iných cestovateľov. Informácie a fotografie v ponuke totiž nemusia vždy odrážať realitu.
  • Pri čítaní recenzií sa pozrite aj na dátum konkrétnej recenzie. Ubytovanie nemusí zodpovedať rovnakej kvalite ako tomu bolo pred pár rokmi.

Na čo pred cestou nezabudnúť

  • Nezabudnite na cestovné poistenie, ktoré pokrýva zdravotné náklady, stratu batožiny a poistenie prípadného storna zájazdu, ak napríklad pre zdravotné problémy budete musieť dovolenku zrušiť.
  • Pred odchodom si skontrolujte či máte všetky potrebné dokumenty a veci, ktoré budete potrebovať, najmä cestovné doklady a lieky, ktoré musíte pravidelne užívať.
  • Urobte si kópie všetkých dôležitých dokladov a uložte ich na bezpečné miesto oddelene od originálov. V prípade straty alebo krádeže kontaktujte miestnu políciu a slovenský konzulát alebo veľvyslanectvo, aby vám pomohli vybaviť náhradné doklady.
  • Označte svoju batožinu štítkami s vaším menom a adresou a všetky dôležité a cenné veci majte v príručnej batožine
  • Pred cestou na letisko alebo stanicu rátajte s nepredvídanými okolnosťami, ako je napríklad dopravná zápcha, a vyhraďte si dostatok času, aby ste stihli váš let, vlak či autobus.

Čo v prípade, že nie ste spokojní so službami poskytnutými na základe zmluvy o zájazde uzavretej s cestovnou kanceláriou

Cestovná kancelária zodpovedá aj za služby iných poskytovateľov služieb cestovného ruchu poskytovaných v rámci zájazdu (preprava, ubytovanie) a je povinná reklamované nedostatky na mieste odstrániť, alebo vám poskytnúť náhradné služby rovnakej alebo vyššej kvality.. Služby nižšej kvality môže ponúknuť len za primeranú zľavu z ceny zájazdu. Ak si cestovná kancelária tieto povinnosti nesplní, máte právo zjednať nápravu individuálne a od cestovnej kancelárie žiadať náhradu nákladov, ktoré vám tým vznikli, alebo odstúpiť od zmluvy a požadovať vrátenie peňazí za služby, ktoré neboli riadne a včas poskytnuté.

V prípade nedostatkov poskytnutých  služieb:

  • kontaktujte ihneď na mieste delegáta cestovnej kancelárie, ktorý s vami musí spísať záznam o reklamácii. Ak sa vám nepodarí skontaktovať s delegátom, kontaktujte priamo cestovnú kanceláriu, ktorá rovnako musí o vašej reklamácii vyhotoviť písomný záznam.
  • o zistených nedostatkoch si vyhotovte dôkazy – fotografie, videozáznamy, ktoré v prípade, že na mieste nedôjde k náprave, pripojíte spolu s písomným záznamom k reklamácii, ktorú si u cestovnej kancelárie môžete uplatniť najneskôr do  dvoch rokov od skončenia zájazdu.
  • v prípade oprávnenej reklamácie máte nárok na poskytnutie zľavy zo zaplatenej ceny zájazdu, ktorú vám je cestovná kancelária povinná vyplatiť do 30 dní od uplatnenia reklamácie.

Zľava z ceny zájazdu 

Orientačným pomocníkom pre určenie výšky zľavy z ceny zájazdu môže pre vás byť tzv. Frankfurtská tabuľka (je len pomôckou, pretože nie je pre slovenské súdy záväzná), ktorú vydal nemecký  súd v r. 1985 a ktorá je aj súčasťou tzv. Medzinárodného kódexu kvality cestovania (Codex ITQ).

Podľa tabuľky, napríklad v prípade, že Vám po príchode do destinácie oznámia, že Váš hotel je  plný a ubytujú Vás v inom vzdialenom hoteli, môžete žiadať zľavu vo výške 10 až 25%, v závislosti od vzdialenosti od pôvodne zarezervovaného miesta ubytovania.

Nespokojnosť s individuálne rezervovanými ubytovacími službami

Ak ste si nezakúpili zájazd v cestovnej kancelárii, ale ubytovanie ste si zabezpečili na vlastnú päsť, nespokojnosť s ubytovaním musíte riešiť priamo s ubytovacím zariadením.

  • Aj v tomto prípade nezabudnite vady zadokumentovať a poskytnúť ubytovaciemu zariadeniu najskôr priestor na nápravu.
  • Nedostatky nahláste na recepcii hotela alebo správcovi zariadenia a požiadajte o výmenu izby alebo o odstránenie nedostatkov.

Ak nedôjde k riadnej náprave, obráťte sa písomne na majiteľa ubytovacieho zariadenia alebo sprostredkovateľa, pokiaľ ste si rezervovali ubytovanie cez niektorý zo sprostredkovateľských  portálov, a žiadajte nápravu, napríklad náhradné ubytovanie alebo zľavu z ceny, ktorú ste za ubytovanie zaplatili.  Obráťte sa na nás, ak máte spor so zahraničnou cestovnou kanceláriou alebo iným zahraničným obchodníkom a neviete sa s nimi dohodnúť.