Mimoriadne okolnosti pri zrušení alebo meškaní letu
Letecká doprava je neodmysliteľnou súčasťou moderného cestovania, no občas sa stretávame s nepríjemnými situáciami, ako sú zrušenia či meškania letov. Európska únia sa snaží chrániť práva cestujúcich prostredníctvom Nariadenia č. 261/2004, ktoré upravuje systém náhrad a pomoci pri problémoch s letmi.
Kľúčovým pojmom v tomto nariadení sú "mimoriadne okolnosti", ktoré môžu zbavovať leteckých dopravcov povinnosti vyplácať finančnú kompenzáciu.
Európska komisia nedávno aktualizovala svoje výkladové usmernenie k tomuto nariadeniu, čím spresnila, ktoré situácie spadajú pod mimoriadne okolnosti a ktoré nie. Nárok na finančnú kompenzáciu vo výške 250 až 600 eur podľa Nariadenia č. 261/2004 vzniká, len ak zrušenie alebo veľké meškanie letu nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým letecká spoločnosť nemohla zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia. V takom prípade má cestujúci právo žiadať o jej vyplatenie priamo leteckú spoločnosť.
Tento článok sa zameriava na rozbor týchto okolností a ich dôsledkov pre cestujúcich i letecké spoločnosti.
Mimoriadne okolnosti
Za mimoriadne okolnosti možno považovať len tzv. vonkajšie (externé) udalosti. Ide o situácie spôsobené vonkajšími faktormi, ktoré sú pomerne bežné, ale letecký dopravca ich nemôže ovplyvniť. Tieto udalosti vznikajú v dôsledku prírodných javov alebo konaní tretích osôb, ako sú iní dopravcovia alebo verejní či súkromní prevádzkovatelia, ktorí ovplyvňujú let alebo činnosť letiska.
Takéto okolnosti môžu nastať najmä v prípadoch nestabilnej politickej situácie, nepriaznivých poveternostných podmienok, bezpečnostných rizík, štrajkov alebo v prípade narušenia letového plánu v dôsledku rozhodnutia riadenia letovej prevádzky.
Udalosti, ktoré nie sú vonkajšie, sú tzv. vnútorné udalosti leteckého dopravcu a tie sa nepovažujú za mimoriadne okolnosti.
Udalosti, ktoré je možné považovať za mimoriadne okolnosti:
-
Zrážka lietadla s vtákom
Zrážka s vtákom a škody s ňou súvisiace nie sú bežnou súčasťou činnosti leteckého dopravcu a sú mimo jeho kontroly. Preto sa takáto kolízia považuje za externú mimoriadnu okolnosť.
-
Kolízia s iným lietadlom alebo letiskovými vozidlom
Pod pojem mimoriadnych okolností spadá i zrážka zaparkovaného lietadla s lietadlom inej leteckej spoločnosti v dôsledku pohybu lietadla tejto inej leteckej spoločnosti, ako i technická porucha lietadla zaparkovaného na letisku, ktorú spôsobila kolízia cateringového vozidla patriaceho tretej strane s týmto lietadlom.
-
Poškodenie lietadla cudzím predmetom
Za mimoriadnu okolnosťou treba považovať i poškodenie lietadla spôsobené cudzím predmetom ležiacim na letiskovej dráhe.
-
Benzín na letiskovej dráhe
Prítomnosť benzínu na vzletovej a pristávacej dráhe, ktorá má za následok uzavretie letiska a následne výrazné meškanie letu na toto letisko alebo z neho, rovnako spadá pod mimoriadne okolnosti, ak benzín nepochádza z lietadla leteckého dopravcu, ktorý let prevádzkuje.
-
Výpadok systému doplňovania paliva na letisku
Ak letisko, z ktorého lietadlo odlieta, zodpovedá za dodávky paliva a dôjde k všeobecnému výpadku dodávky paliva, táto situácia sa môže považovať za mimoriadnu okolnosť.
-
Nedisciplinovaní cestujúci a naliehavé zdravotné prípady
Ak veliteľ lietadla z dôvodu nedisciplinovaného správania cestujúceho odkloní let na iné než cieľové letisko, aby cestujúceho vysadil, ide o udalosť, ktorú treba považovať za mimoriadnu okolnosť, s výnimkou prípadu, že prevádzkujúci letecký dopravca prispel k vzniku takejto situácie alebo neprijal primerané opatrenia vzhľadom na varovné príznaky takéhoto správania.
Rovnako by pod pojem mimoriadnych okolností malo spadať aj vysadenie cestujúceho z dôvodu urgentného závažného zdravotného stavu.
-
Výbuch sopky
Uzavretie časti európskeho vzdušného priestoru v dôsledku erupcie sopky tiež spadá do kategórie mimoriadnych okolností. Dôvodom týchto opatrení je predovšetkým zaistenie bezpečnosti letu, keďže sopečný popol môže vážne poškodiť lietadlá a ohroziť životy pasažierov aj posádky.
-
Externý štrajk
Štrajk, ktorý nesúvisí s činnosťou leteckého dopravcu, ako napríklad štrajk riadiaciej letovej prevádzky alebo personálu letiska, treba považovať za mimoriadnu okolnosť vzhľadom na to, že je mimo skutočnej kontroly leteckého dopravcu.
-
Preťaženie letiska v dôsledku zlých poveternostných podmienok
Za mimoriadnu okolnosť treba považovať aj situáciu, keď je prevádzkujúci letecký dopravca nútený odložiť alebo zrušiť let na preťaženom letisku v dôsledku zlých poveternostných podmienok, a to aj vtedy, ak by to viedlo k nedostatku voľných slotov pre ďalšie lety.
"Nedostatok kapacity" sa v tomto kontexte vzťahuje na dostupné časové sloty pre pristátia a odlety na letisku. Každé letisko má obmedzený počet týchto slotov pre vzlety a pristátia.
Keď je letisko preťažené a nastanú zlé poveternostné podmienky, môže to viesť k reťazovej reakcii meškania a rušenia letov. Jeden oneskorený alebo zrušený let môže ovplyvniť mnoho ďalších, pretože lietadlá a posádky sa nedostanú tam, kde boli pôvodne naplánované.
-
Nedostatok personálu poskytujúceho služby nakladania batožiny
Za mimoriadnu okolnosť možno ďalej považovať nedostatok zamestnancov letiskového prevádzkovateľa zodpovedného za nakladanie batožiny do lietadiel.
-
Technická porucha lietadla
Za mimoriadnu okolnosť zbavujúcu leteckého dopravcu povinnosti vyplatiť náhradu podľa aktualizovaného usmernenia ide nielen v prípade technickej poruchy v dôsledku poškodenia lietadla spôsobeného sabotážou alebo teroristickým činom, ale i v prípade skrytej výrobnej vady, ktorú odhalil výrobca lietadla alebo príslušný orgán, a to aj v prípade, že výrobca informoval leteckého dopravcu o jej existencii niekoľko mesiacov pred letom.
Udalosti, ktoré nie je možné považovať za mimoriadne okolnosti, a preto zakladajú nárok na finančnú kompenzáciu:
-
Technická porucha lietadla
Ak sa počas údržby lietadla alebo kvôli nedostatočnej údržbe zistí technický problém, alebo ak sa neočakávane objaví technický problém, ktorý nebol zistený pri bežných kontrolách a nedá sa pripísať nedostatočnej údržbe, považuje sa to za bežnú súčasť činnosti leteckého dopravcu. Napríklad, ak dôjde k neočakávanej poruche v dôsledku predčasného zlyhania niektorých súčiastok lietadla, je to bežná súčasť fungovania lietadla. Takéto poruchy sú neoddeliteľnou súčasťou prevádzky lietadiel v náročných alebo extrémnych podmienkach, keďže žiadna súčiastka nevydrží večne. Preto takáto neočakávaná udalosť nie je mimoriadnou okolnosťou.
-
Zrážka mobilných schodov s lietadlom
Zrážku mobilných nástupných schodov s lietadlom nemožno považovať za mimoriadnu okolnosť. Mobilné schody alebo lávky sú nevyhnutné pre leteckú osobnú dopravu a preto sa leteckí dopravcovia pravidelne stretávajú so situáciami, ktoré vyplývajú z ich používania.
Z tohto dôvodu ide o vnútornú udalosť, ktorá nezbavuje leteckého dopravcu povinnosti vyplatiť náhradu.
O mimoriadnu okolnosť by išlo napríklad v prípade ak by došlo k poškodeniu lietadla v dôsledku činu mimo bežných služieb letiska, napríklad teroristického činu alebo sabotáže.
-
Neočakávaná neprítomnosť členov posádky
Podľa nového výkladového usmernenia za udalosť, ktorá nespadá pod pojem mimoriadna okolnosť treba považovať prípad, keď člen posádky, ktorého prítomnosť je nevyhnutná pre prevádzku letu, neočakávane chýba krátko pred plánovaným odletom z dôvodu choroby alebo dokonca úmrtia.
-
Štrajk zamestnancov leteckej spoločnosti
Nové výkladové usmernenie uvádza, že za mimoriadnu okolnosť nemožno považovať:
- Štrajk zamestnancov leteckého dopravcu súvisiaci s pracovnoprávnymi požiadavkami, ako sú mzdové požiadavky.
- Štrajky organizované odborovými organizáciami.
- Divoké štrajky, ktoré vyhlásili zamestnanci po neočakávanom oznámení reštrukturalizácie leteckej spoločnosti.
- Štrajk zamestnancov leteckej spoločnosti v rámci solidarity so štrajkom proti jej materskej spoločnosti.
Ak však štrajk vychádza z požiadaviek, ktoré môžu uspokojiť len verejné orgány a je mimo skutočnej kontroly leteckého dopravcu, môže predstavovať mimoriadnu okolnosť.
Záver
Aktualizované výkladové usmernenie Európskej komisie vnáša väčšiu jasnosť do interpretácie mimoriadnych okolností v leteckej doprave. Kým zrážky s vtákmi či výbuchy sopiek sa jednoznačne považujú za mimoriadne okolnosti, technické poruchy či interné štrajky do tejto kategórie väčšinou nespadajú.
Pre cestujúcich je kľúčové poznať svoje práva, rovnako ako pre letecké spoločnosti je dôležité dôsledne dodržiavať tieto usmernenia. V praxi však môžu nastať situácie, kde nie je jednoznačné, či ide o mimoriadnu okolnosť.
V takýchto prípadoch sa môžete obrátiť na nás. Poskytneme vám odborné informácie a pomôžeme lepšie porozumieť vašim právam v konkrétnych situáciách.