Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Nákupy online category icon

Alternatívne riešenie sporov

Ak máte spor s predávajúcim a chcete sa vyhnúť súdnemu konaniu, vhodným riešením by pre vás mohlo byť alternatívne riešenie sporov (ARS). V porovnaní s konaním na súde je ARS  zvyčajne rýchlejšie, jednoduchšie a lacnejšie. Do riešenia sporu je zapojená nezávislá tretia strana (subjekt ARS), aby medzi vami a predávajúcim pôsobila ako sprostredkovateľ. Zoznam subjektov ARS nájdete na webovej stránke ministerstva hospodárstva.

Výhody ARS:

  • Subjekt ARS by mal ukončiť riešenie sporu do 90 dní (pri zložitých prípadoch je možné predĺženie lehoty).
  • Predávajúci je podľa zákona povinný poskytnúť súčinnosť subjektu ARS, a to pod hrozbou pokuty
  • Identifikačné údaje predávajúcich, ktorí nebudú spolupracovať so subjektom ARS môžu byť po dobu 90 dní zverejnené, na webovej stránke subjektu ARS.
  • Podanie návrhu na ARS nevylučuje možnosť obrátiť sa na súd

Dropshipping

Dropshipping je predaj tovaru na internete, pri ktorom predajca nemá tovar na sklade.  Obvykle vašu objednávku prepošlú dodávateľovi, ktorým môže byť napríklad veľkoobchod alebo výrobca v Číne, ktorý vám následne doručí balík v mene internetového obchodu.Dropshipping je predaj tovaru na internete, pri ktorom predajca nemá tovar na sklade.  Obvykle vašu objednávku prepošlú dodávateľovi, ktorým môže byť napríklad veľkoobchod alebo výrobca v Číne, ktorý vám následne doručí balík v mene internetového obchodu.

Bezpečné nakupovanie cez internet

Aké informácie mi musí e-shop poskytnúť pred nákupom?

Pred nákupom musíte v prvom rade vedieť od koho nakupujete, takže na stránke musí mať uvedenú svoju totožnosť a kontaktné údaje. Taktiež pred nákupom musíte vedieť hlavné vlastnosti výrobku, či služby, kompletné informácie o cene vrátane daní a nákladov na doručenie, o práve na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu (vrátenie tovaru späť obchodníkovi do 14 dní) a o spôsobe uplatnenia reklamácie. Venujte pozornosť všeobecným obchodným podmienkam, ktoré musí mať na stránke každý e-shop.

Často nakupujem cez internet, ale vždy tŕpnem, či mi príde zásielka z Nemecka, alebo nejde len o nejaký podvod. Je bezpečné nakupovať zo zahraničných

Overte si predajcu ešte pred nákupom. Výhodou je ak nájdete na internete recenzie od iných zákazníkov. Vhod prídu aj bezplatné internetové služby, ktoré vyhodnotením technických informácií o stránke napovedia či ide o podvod (scam) alebo o dôveryhodnú stránku. Zvýšte pozornosť, ak predávajúci skrýva svoju identitu a v jeho všeobecných obchodných podmienkach chýbajú identifikačné údaje, prípadne kontaktný e-mail má koncovku bezplatnej e-mailovej služby. V týchto prípadoch totiž môže ísť o internetového podvodníka. Každý seriózny obchodník sa snaží poskytnúť o sebe čo najviac informácií. Riziko môžete minimalizovať aj platbou pri doručení, či vykonaním platby platobnou kartou cez platobné systémy, ktoré poskytujú ochranu kupujúceho. Zároveň s predajcom komunikujte písomne, printscreenujte a uchovávajte si kópie dokladov. Doručený tovar si pri prevzatí skontrolujte.

Na čo si dať pozor pri nákupe z e-shopu?

Ešte pred samotným nákupom, najmä z neznámeho e-shopu je potrebné si obchodníka preveriť. Zvýšte ostražitosť, ak je cena neprimerane nízka. Skúste si zadať meno e-shopu do vyhľadávača, či nenájdete nejaké recenzie od nespokojných spotrebiteľov. Na stránke každého e-shopu má byť uvedená totožnosť obchodníka vrátane adresy, preto skúste preveriť, či obchodník existuje. Stretli sme sa s prípadom, že adresa sídla obchodníka neexistovala. Preveriť si môžete aj doménu e-shopu, či nebola registrovaná len nedávno. Pri rozhodovaní sa, či nakúpiť, by vám mohli pomôcť známky dôvery, ktoré e-shopom udeľujú napr. rôzne spotrebiteľské organizácie.

Online platforma

Jedna webová stránka, ktorá vám umožní prístup k stovkám alebo dokonca tisícom produktov a služieb ponúkaných predajcami po celom svete. Pomocou vyhľadávacích nástrojov môžete prispôsobiť vyhľadávanie a ľahko porovnávať ceny. Stručne povedané, nájdite ponuku šitú na mieru. Spoločnosť prevádzkujúca online platformu obvykle nepredáva produkty alebo služby ako také. Ide o sprostredkovateľa, ktorý poskytuje tretím stranám (profesionálnym alebo súkromným predajcom) príležitosť ponúkať ich výrobky alebo služby prostredníctvom svojej online platformy a využívať logistiku platformy (usporiadanie, objednávkový postup, platobný systém atď.) na uzatváranie zmlúv so spotrebiteľmi.

V poslednom období sa na internete a najmä v rámci reklám na sociálnych sieťach objavuje mnoho sponzorovaných odkazov na e-shopy, ktoré ponúkajú tovar za výhodne ceny dovážaný prevažne z Číny a Taiwanu. Vo svojich obchodných podmienkach sa tieto e-shopy označujú ako tzv. internetové nákupne galérie, a teda online platformy.

Odstúpenie od zmluvy

Môžem odstúpiť od každej zmluvy uzavretej cez internet?

Z práva na odstúpenie od zmluvy v zákonnej lehote existujú viaceré výnimky. Spotrebiteľ napríklad nemôže odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom bolo dodanie tovaru zhotoveného alebo upraveného podľa jeho osobitných požiadaviek. Taktiež nie je možné odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služby, s ktorej poskytovaním sa so súhlasom spotrebiteľa začalo ešte pred uplynutím tejto lehoty. Ďalej nie je možné odstúpiť od zmluvy premetom ktorej boli napríklad audio či video nahrávky a počítačové programy, pokiaľ porušíte ochranný obal. Taktiež tovar predávaný v uzavretom ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený. Výnimka platí tiež pre dopravu, ubytovanie, stravovanie, ak majú byť poskytnuté vo vybranom termíne.

Nakúpil som zo zahraničného e-shopu. Do koľkých dní môžem odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu a bez sankcií?

V rámci celej Európskej únie platí 14 dňová lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu.

Po odstúpení od zmluvy mi e-shop nevrátil celú platbu. Má na to právo?

E-shop je povinný do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vrátiť všetky platby, ktoré od vás prijal.

Pri odstúpení od zmluvy musím vrátiť tovar predávajúcemu, ako je to s nákladmi na zaslanie tovaru?

Náklady na vrátenie tovaru v zákonnej lehote hradí spotrebiteľ, ak ho o tom obchodník vo svojich všeobecných obchodných podmienkach informoval.

Vráti mi e-shop poštovné, zaplatené za dopravu výrobku od obchodníka ku mne?

Áno. E-shop vracia spolu s hodnotou tovaru aj zaplatené poštovné.

Platby cez internet

Aké právo sa uplatňuje na moju zmluvu, pri nákupe z iného členského štátu EÚ?

Ak obchodník prevádzkuje e-shop pre spotrebiteľov niektorého štátu, svoju obchodnú činnosť zameriava na daný štát, musí dodržiavať právny poriadok tohto štátu. Nákup z e-shopu, ktorý zameriava svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov, sa teda riadi slovenským právnym poriadkom. V prípade, že nakúpite z e-shopu, ktorý je zameraný na spotrebiteľov iného členského štátu EÚ, vaše spotrebiteľské práva budú rovnaké alebo aspoň podobné ako pri nákupe na Slovensku. To či e-shop zameriava svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov spoznáte podľa viacerých znakov akými sú použitá reč, mena euro, doručovanie na Slovensko a ďalšie.

Čo robiť ak mi nedoručili v určenej lehote svadobné šaty?

Ak ste predávajúceho informovali, že dodanie tovaru v určenej lehote alebo v určený deň je pre vás osobitne dôležité, máte právo odstúpiť od zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej lehoty. V prípade, že ste za nedodaný tovar zaplatili kartou cez platobné systémy, ktoré poskytujú ochranu kupujúceho, môžete sa obrátiť na vašu banku s cieľom využitia služby chargeback.

Čo robiť, ak mi nedoručia moju objednávku?

Tovar by vám obchodník mal dodať bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy. Ak sa tak nestane mali by ste obchodníkovi poskytnúť dodatočnú primeranú lehotu, v ktorej ak tovar nedodá, máte právo odstúpiť od zmluvy a obchodník má povinnosť vrátiť vám peniaze.

Je bezpečné platiť na internete?

Záleží od druhu platby. Obchodníka si preverte, či nejde o podvodný e-shop, prípadne či iný spotrebitelia nezverejnili svoje negatívne skúsenosti. Pokiaľ zaplatíte vkladom na účet obchodníkovi s ktorým sú problémy (napríklad pri odstúpení od zmluvy v zákonnej lehote), radšej si svoj nákup premyslíte. Pri platbe vkladom na účet vám peniaze totiž musí zaslať späť vkladom na účet, zatiaľ čo pri platbe kartou cez platobné systémy zabezpečené niektorou bankou viete platbu reklamovať. Podobná zvýšená ochrana je u niektorých platobných systémoch (napr. PayPal).

Ktoré typy platieb sú bezpečnejšie?

Najbezpečnejší spôsob ako platiť na internete je platba kartou cez platobné systémy, ktoré poskytujú ochranu kupujúceho. Pri platbe kartou je možné využiť službu chargeback. Ide o spätnú transakciu vykonanú v prípade reklamácie spornej kartovej transakcie medzi vydavateľskou bankou platobnej karty a zúčastnenej strany. Pri bezhotovostnom platobnom styku pri zahraničných prevodoch niektoré banky tento druh služby neposkytujú. Za účelom využitia služby chargeback je potrebné kontaktovať priamo vašu banku. Banka od vás bude žiadať aj predloženie dokladov, ktoré preukazujú vaše tvrdenia.