Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Príliš „luxusná zľava“ naznačuje, že môže ísť o podvod alebo fejk

Dátum: 20.06.2023
Príliš „luxusná zľava“ naznačuje, že môže ísť o podvod alebo fejk
Internet je plný pokušení a lákadiel, a tak je dôležité byť pri nakupovaní obozretný. Jedným z problémov, s ktorým sa

Internet je plný pokušení a lákadiel, a tak je dôležité byť pri nakupovaní obozretný. Jedným z problémov, s ktorým sa aktuálne spotrebitelia môžu stretnúť, je ponuka falzifikátov hodiniek známych výrobcov.

Hodinky za 8 000 po zľave za 85 eur

Stretli sme sa s prípadom poškodeného spotrebiteľa, ktorý narazil na online predajcu, ponúkajúceho napodobeniny hodiniek známych značiek, s presne identickým typovým označením a s neodolateľnými zľavami vo výške 99 %. V ponuke predajca uvádza preškrtnutú cenu originálnych hodiniek Omega Seamaster vo výške 7400 eur a cenu ponúkaných falzifikátov len 85 eur.

Predávajúci ďalej uvádza, že hodinky sú vybavené švajčiarskymi strojčekmi a sú vyrobené z kvalitných materiálov, ako je nehrdzavejúca oceľ a zafírové sklíčka. Na fotografiách zverejnených na webe sa zdajú byť hodinky takmer identické s originálom.

Anonymný obchodník doručil nekvalitné a poškodené hodinky

Spotrebiteľ, ktorý sa nechal zlákať takouto ponukou, si objednal hodinky, ktoré sa podľa zobrazenia na webovom sídle internetového obchodu nedali rozoznať od originálu. No keď balík dorazil, zistil, že hodinky sú poškodené a kvalitou spracovania nevyhovujú jeho očakávaniam.

Zásielka navyše neobsahovala doklad o kúpe ani faktúru, a spotrebiteľ ju nedostal ani na svoj e-mail. Na webovom sídle predajcu chýbali obchodné podmienky, ktoré by obsahovali informácie o prijímateľovi platby a prevádzkovateľovi. Jediný kontakt, ktorý mu ostal, je e-mailová adresa na doméne „gmail.com“.

Tento príklad jasne ukazuje, akým spôsobom sa môžete stať obeťou podvodu. Nielenže sa môžete stretnúť so zlou kvalitou a poškodenými výrobkami, ale môže k ním chýbať dôležitá dokumentácia a kontaktné údaje predajcu.

Následky predaja takýchto falzifikátov sú však oveľa širšie. Majitelia originálnych značiek sú ohrození stratou dôveryhodnosti a reputácie a tiež čelia finančným stratám, keďže ich produkty sú neoprávnene napodobované a predávané za nízke ceny.

Čo robiť ak kúpu zrealizujete alebo máte podozrenie, že ide podvodný e-shop

Pokiaľ bola platba za tovar vykonaná platobnou kartou cez zabezpečenú platobnú bránu, odporúčame vám tzv. chargeback, nakoľko je v týchto prípadoch vyššia šanca, že platba bude vrátená. Je to proces spätného zúčtovania platobnej transakcie vykonanej prostredníctvom platobnej karty. Ide o efektívny nástroj na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivým obchodníkom či poskytovateľom služieb. Ako využiť tzv. chargeback sa dozviete v našom článku na tomto odkaze: https://esc-sr.sk/novinky/zaplatili-ste-za-tovar-ktory-vam-nedorazil-vyuzite-sluzbu-chargeback/.

Nahláste e-shop

Nahláste e-shop Slovenskej obchodnej inšpekcii a Európskemu spotrebiteľskému centrum v SR

Pri internetových podvodoch je najúčinnejšou ochranou prevencia, čiže to, že spotrebitelia vedia odhaliť podozrivé weby a neposlať im peniaze. V rámci našej činnosti sa snažíme spotrebiteľov informovať o problematických obchodníkoch článkami na našom webovom sídle a príspevkami na našich sociálnych sieťach. Pre bližšie informácie, nás môžete kontaktovať.

Takisto slovenská obchodná inšpekcia na svojom webovom sídle pravidelne varuje spotrebiteľov o problematických a podvodných e-shopoch. V prípade, že máte podozrenie na takýto e-shop, nahláste ho e-mailom na info@soi.sk.

Nahláste e-shop platforme, na ktorej funguje

Prevádzkovatelia podvodných e-shopov využívajú platformy, ktoré im umožňujú ľahko vytvoriť a prevádzkovať vlastný online obchod bez potreby inštalácie softvéru alebo programovania zo strany externých odborníkov. Takéto platformy umožňujú používateľom nahlasovať podozrenia na podvod a majú možnosť webové stránky zablokovať a informovať príslušné orgány.

Ak chcete zistiť, akú platformu konkrétny e-shop využíva, môžete použiť internetový vyhľadávač a vyhľadať slová „which CMS“ alebo „CMS detector“. Týmto spôsobom nájdete službu, prostredníctvom ktorej po zadaní webovej adresy daného e-shopu získate informáciu o používanej CMS (systém správy obsahu). Potom môžete daný e-shop nahlásiť príslušnej platforme prostredníctvom formulárov, ktoré majú dostupné na svojej stránke. Formulár pre nahlásenie je obvykle označený ako „report an issue“ alebo „report abuse“.

Niektoré z týchto platforiem sa verejne zaviazali, že budú rýchlo reagovať na oznámenia o problematických obchodníkoch a v spolupráci s dozornými orgánmi odstraňovať nahlasované internetové obchody a poskytovať ich údaje pre účely ďalšieho prešetrenia.