Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Black Friday: 5 rád ako prežiť nákupnú horúčku bez ujmy na zdraví vašej peňaženke

Dátum: 20.11.2023
Black Friday: 5 rád ako prežiť nákupnú horúčku bez ujmy na zdraví vašej peňaženke

Počas novembrového výpredajového šialenstva „Black Friday“, lákajú obchodníci spotrebiteľov na výhodné ponuky tovaru za bezkonkurenčné ceny.

Pripravili sme si pre vás niekoľko dôležitých rád na čo si dať pozor, aké máte práva, aby ste si pri nákupoch počas “Black Friday“ skutočne užili výhody zliav.

1. Výpredajová zľava vás nezbavuje práva na reklamáciu

Či už nakupujete počas “Black Friday“ alebo v bežný deň, vždy máte právo na kvalitné výrobky, ktoré vydržia. V rámci krajín EÚ sa vzťahuje zákonná záruka aj na zľavnený tovar. To znamená, že ak zistíte, že výrobok zakúpený v zľave má vady, máte právo reklamovať ho v 2-ročnej zákonnej záručnej dobe rovnako ako v prípade nezľavneného tovaru. Vaša reklamácia môže byť vybavená opravou, výmenou, poskytnutím zľavy alebo vrátením peňazí v závislosti od toho či je vada opraviteľná alebo nie je.

2. Vrátenie výpredajového tovaru bez uvedenia dôvodu

Pri nakupovaní online nemáte možnosť si zakúpené topánky či sedačku prezrieť alebo vyskúšať pred tým ako si ich zakúpite. Ak z akéhokoľvek dôvodu nie ste s výrobkami kúpenými v online výpredaji spokojní, máte právo do 14 dní  odstúpiť od zmluvy o ich kúpe. Obchodníkovi svoje rozhodnutie nemusíte zdôvodniť. Informáciu, že odstupujete od zmluvy zašlite obchodníkovi písomne, napríklad prostredníctvom e-mailu alebo prostredníctvom na to určeného formuláru, ktorý obchodník uvádza na svojej stránke. Nezabudnite, že mu musíte zakúpený tovar vrátiť do 14 dní od dňa zaslania vášho oznámenia o odstúpení od zmluvy na ním uvedenú adresu pre vrátenie tovaru. Stretli sme sa s prípadmi, keď spotrebitelia vrátili výrobok na adresu uvedenú na balíku, ktorá však bola adresou logistického centra a zásielka sa následne stratila.

POZOR!

Odstúpiť od zmluvy však nie je možné napríklad v prípade personalizovaných alebo na mieru zhotovených výrobkov, výrobkov ktoré sú predávané z dôvodu ochrany zdravia alebo hygienických dôvodov v uzavretom ochrannom obale a obal bol porušený, alebo tiež výrobkov podliehajúcich rýchlej skaze.

3. Zvoľte si platbu kartou a ochránite svoje financie

„Black Friday“ síce prináša lákavé nákupné ponuky, ale nezabudnite, že môžete naraziť aj na podvodníka, ktorému vopred zaplatíte za tovar, ktorý nikdy nedostanete. Ďalšia dôležitá rada preto znie:  zvoľte si platbu kreditnou kartou. Väčšina bánk totiž umožňuje v takýchto prípadoch zrušiť transakciu prostredníctvom procesu spätného zaúčtovania platby, tzv. chargebacku.

4. Neunáhlite sa a kúpu si premyslite

Určite ste sa už stretli počas prezerania výrobku, ktorý vás v e-shope zaujal, s oznámeniami typu „takmer vypredané“, „tento výrobok má v košíku desať ďalších ľudí“ alebo „ostávajú už len 3 položky“. Je to bežná manipulatívna taktika, ktorú používajú mnohé e-shopy, známa ako tzv. temné vzorce (dark patterns), ktorej  cieľom je ovplyvniť vás a prinútiť k rýchlemu a neuváženému nákupu. Nenechajte sa preto dotlačiť do kúpy bez uváženia. Nezabudnite, že ak sa stane, že výrobok je vypredaný, inde nájdete alternatívne, dokonca častokrát cenovo výhodnejšie ponuky.

5. Shrinkflácia alebo menej muziky za viac peňazí

Shrinkflácia je jeden zo spôsobov, ako výrobcovia bojujú s infláciou a rastom výrobných nákladov. Spočíva v jemnom znížení objemu či gramáže výrobku pri zachovaní pôvodnej ceny. Tým  vytvárajú dojem relatívne lacnejšieho produktu v porovnaní s inými. Problém spočíva v tom, že môže byť ťažké zistiť, kedy nastala zmena vo veľkosti produktu. Nespoliehajte sa preto len na predajnú cenu výrobku, ale sústreďte sa aj na hmotnosť výrobku a jeho jednotkovú cenu. Ak sú informácie nesprávne alebo nejednoznačné, shrinkflácia sa stáva nekalou obchodnou praktikou.